İran’da dünyanın en eski ruju bulundu

Araştırmacılar İran'da dünyanın en eski rujunu buldular. Bu keşif, o döneme dair kimyasal bilgiler hakkında bugün var olan kanaatlere meydan okuyor.

Bilim insanları İran'ın güneyinde Kerman eyaletindeki Ciroft bölgesinde kazı yaparken dünyanın en eski rujunu buldular.

Bir klorit şişesinde bulunan bu kozmetik ürün, Bronz Çağı'na, daha net ifadeyle MÖ 1936 ile 1687 yılları arasına tarihlendirildi.

1 Şubat 2023'te Sciences Reports'ta yayınlanan bir makalede, bu ruj tüpünün yaşı "eski İran'daki köklü teknik ve estetik kozmetoloji geleneği göz önüne alındığında şaşırtıcı olmaktan uzak” olduğu belirtiliyordu.

Ancak ürünün yaşı araştırmacıların dikkatini çekmemiş olsa da, bileşimi hemen ilgilerini çekti. Çalışmaları sırasında bilim insanları, tozun modern kozmetik endüstrisi tarafından kullanılanlara garip bir şekilde benzeyen maddelerden oluştuğunu fark ettiler.

Üründe yoğun kırmızı rengi için yaygın olarak kullanılan bir mineral olan hematit izleri ve ışıltılı vurgular vermek için kullanılan bir mineral olan kuvars bulundu.

Araştırmacılar ayrıca tozun içine karıştırılmış bitkisel yağlar, üre, balmumu ve diğer mineraller gibi başka elementler de buldu.

Bu bulgular, dönemin insanlarının kozmetik bilgisine dair inançlarımızı tam anlamıyla değiştiren karmaşık bir karışım olarak değerlendirildi.

Araştırmanın yazarı Massimo Vidale, İtalyan La Repubblica gazetesine verdiği demeçte, "Bu keşif, 5.000 ila 4.000 yıl kadar önce antik İran'daki zanaatkârların metalik bileşikler konusunda ne kadar ileri düzeyde bilgi sahibi olduklarını ortaya koyan önceki çalışmaların sonuçlarına katkıda bulunuyor" dedi.

Ancak rujun bileşimi modern kozmetiklerinkine benzer olsa da, dokusu için durum aynı değil. Aslında araştırmacılar, şu anda piyasada bulunan ürünlerin katılığından yoksun olduğu için "dudak boyası" terimini kullanmayı tercih ediyor.

Aynı zamanda bilim insanları bu rujun özellikle Marḫasi sisteminin yüksek rütbeli üyeleri gibi güney Avrasya'daki dönemin elitleri tarafından kullanıldığına inanıyor.

Mısır, Anadolu, İran ve Mezopotamya'daki çeşitli mezarlıklarda çok sayıda kozmetik şişesi bulunduğundan bu teori mantıklı olarak değerlendiriliyor. Ancak bunlar çoğunlukla fondöten, sürme ve göz farı olarak öne çıkıyor.