Covid-19’un şiddeti genlerle mi ilgili ?

Bilim insanları, Covid-19 salgının bazı kişilerde neden daha şiddetli, bazılarında daha hafif etkide bulunduğunu DNA’larda araştırmak için bir çok proje hayata geçirdi.

Koronavirüs ailesinden yeni bir patojene yol açan Covid-19 hastalığı, Aralık ayında ortaya çıktıktan sonra tüm kıtalara yayıldı. Şimdiye kadarki gözlemler ve araştırmalar, virüsün son derece çeşitli semptomlar ortaya çıkardığını gösteriyor.

Science dergisine göre virüs garip ve trajik bir şekilde “seçici” davranıyor. Her ne kadar en şiddetli vakalar daha ileri yaşlardan olanlar ve zaten sağlık sorunları olanlar arasında görülse de, genç ve sağlıklı olup da hayatını kaybedenleri nasıl açıklamak gerekecek?

Bilim insanları, DNA’mızda bunun yanıtlarını bulmayı umuyor. Bunun için bir çok proje başlatıldı. Bilim dergisi Science, binlerce kişinin katıldığı araştırmalar başlatıldığını ifade ederken, katılanlar arasında virüsün bulaştığı kişiler de var. Araştırmalar İtalya gibi en fazla etkilenen bölgelerin insanlarından da eşantiyonlar alınmasını kapsıyor.

Buradaki amaç, önceden hasta olmayıp da ağır semptomlar gösteren kişiler ile hafif semptomlar gösteren ya da hiç göstermeyenlerin genleri karşılaştırmak olarak ifade ediliyor.

Science, sonuçlar elde edildiğinde, hastalığın en ağır biçimlerine en fazla açık olan kişiler ile daha güvenlikte olan kişilerin belirlenebileceğine işaret ediyor. Bu çalışma ayrıca, araştırmaları yeni tedavi yöntemlerine de yöneltebilecek.

KAN GRUBU 0 OLANLAR KORUNUYOR MU?

Bilim insanları şimdiden dikkate değer bir geni belirledi. Bu gen, ACE2 olarak adlandırılan bir enzimi kodluyor. Sözkonusu enzim, virüsün nefes yollarındaki hücrelere sızmak için kullandığı enzim olarak dikkat çekiyor. Bazı bilim insanları virüse karşı bağışıklık sisteminin yanıtları üzerinde etki eden kodları geliştiren genler arasındaki farkı görmek isterken, bazıları da Çinli bir ekibin henüz yayınlanmayan araştırmasının sonuçlarının sağlam olup olmadığını öğrenmek istiyor. Çinli ekibe göre, kan grubu 0 olanlar hastalıktan korunuyor. Uzmanlar, ilk sonuçları bir kaç ay içerisinde almayı umut ediyor.