Güneş sisteminin ötesinde 5 binden fazla dünya var

NASA, güneş sistemimizin ötesinde 5 binden fazla dünya olduğunu doğruladı

NASA'ya göre şu anda güneş sistemimizin ötesinde 5.000'den fazla onaylanmış gezegen var.

NASA Exoplanet Arşivine en son eklenen 65 ötegezegen, Pazartesi günü işaretlenen bilimsel dönüm noktasına katkıda bulundu. Bu arşiv, gezegenleri tespit etmek için birden fazla yöntem kullanılarak doğrulanmış, hakemli bilimsel makalelerden elde edilen ötegezegen keşiflerine ev sahipliği yapmaktadır.

Pasadena'daki California Institute of Technology'de NASA Exoplanet Bilim Enstitüsü ile araştırma bilimcisi ve arşivden sorumlu bilim insanı Jessie Christiansen, "Bu sadece bir sayı değil" dedi. "Her biri yeni bir dünya, yepyeni bir gezegen. Her biri için heyecanlanıyorum çünkü onlar hakkında hiçbir şey bilmiyoruz."

Güneş sistemimizin dışındaki gezegenlerin varlığı daha önce önerilmiş ve kesinlikle bilim kurguda tasvir edilmiş olsa da, bu dünyalar ilk olarak 1990'larda keşfedildi.

ÖTEGEZEGENLER ÇEŞİTLİ ÖZELLİKLERE SAHİP

Dış gezegenlerin çeşitliliği, güneş sisteminde bulunan hiçbir şeye benzemeyen gezegen popülasyonlarını temsil eder. Bunlar, süper Dünyalar olarak adlandırılan Dünya'dan daha büyük kayalık dünyaları, Dünya'dan daha büyük ama Neptün'den daha küçük mini Neptünleri ve güneş sisteminin en büyük gezegenini cüceleştiren ve ev sahibi yıldızlarını yakından çevreleyen kavurucu sıcak Jüpiterleri içerir.

Bilim insanları ayrıca birden fazla yıldızın yörüngesinde dönen gezegenler ve hatta beyaz cüce denilen ölü yıldızların kalıntılarının etrafında bazı gezegenler buldu.

Şimdiye kadar, teyit edilen ötegezegenlerin yüzde 30'u gaz devleri, yüzde 31'i süper Dünya ve yüzde 35'i Neptün benzeridir. Sadece yüzde 4'ü karasal veya Dünya veya Mars gibi kayalık gezegenlerdir.

Spitzer Uzay Teleskobu, Kepler Uzay Teleskobu ve Transit Exoplanet Survey Satellite gibi gezegen avcısı teleskoplar ve uydular sayesinde önceki ötegezegen keşifleri yapıldı.

NASA Exoplanet Arşivine en son eklenen 65 ötegezegenin birçoğu süper Dünya ve Neptün altı gezegenlerin yanı sıra bazı sıcak Jüpiter boyutunda gezegenler. Christiansen, ayrıca Dünya büyüklüğünde iki gezegen olduğunu, ancak bunların yaklaşık 327 santigrat derece, yani yaşanabilir gezegenlerden daha çok "sıcak kayalar" gibi olduklarını söylüyor.

Yeni teleskoplar, ötegezegen keşfi potansiyelini artıracak. Aralık ayında fırlatılan James Webb Uzay Teleskobu, ötegezegenlerin atmosferlerini görebilecek .

Nancy Grace Roman Uzay Teleskobu , 2027'de fırlatılacak ve çeşitli tekniklerle dış gezegenlerin aranmasına yardımcı olacak. Avrupa Uzay Ajansı'nın 2029'da başlayacak olan ARIEL misyonu, ötegezegen atmosferlerini inceleyecek.

Bilim adamları 5 binden fazla ötegezegeni doğrulamış olsalar da, Samanyolu galaksisinde yüz milyarlarcasının var olduğu tahmin ediliyor.

Christiansen, "Bilinen 5 bin ötegezegenden 4 bin 900'ü birkaç bin ışıkyılı uzaklıkta yer alıyor. Ve galaksinin merkezinden 30.000 ışıkyılı uzaklıkta olduğumuz gerçeğini bir düşünün; etrafımızdaki küçük balondan bir tahminde bulunursanız, bu, galaksimizde henüz bulamadığımız çok daha fazla gezegen olduğu anlamına gelir, 100 ila 200 milyar kadar. Akıllara durgunluk veriyor" diyor.