Neanderdal insanı, hastaları tedavi ediyordu

Tarih öncesi insan türü Neandertallerin hastaları ve yaralıları tedavi ettiği, hamile kadınların yardımına koştuğu belirlendi.

Quaternary Science Reviews dergisinde yer alan bir araştırmaya göre, Neandertal insanı, günümüz insanına düşünülenden daha fazla benziyordu. Neandertal insanlarına ait 30 dolayında iskelet üzerinde yapılan incelemeler çarpıcı sonuçlar ortaya çıkardı.

İrlanda’daki York Üniversitesi antropologları tarafından yürütülen araştırmada, iskeletler üzerindeki yaraların doğal olarak değil, içeriden yapılan müdahalelerle tedavi edilerek iyileştirildiği tespit edildi.

Bazı hastalar ve çok sayıda yaralının, grubun başka üyeleri tarafından hayatta kalma endişesiyle tedavi edildiği belirtiliyor. Neandertal insanının hamile kadınlara da yardım ettiği kaydediliyor.

Araştırmanın temel yazarı York Üniversitesi arkeoloji departmanından Penny Spikins, “Neandertal insanlarının genellikle uzun bir süre boyunca ağır hasta veya yaralı kişileri tedavi edebildiklerini gösteren münferit bir çok tedavi vakası ile karşılaştık” dedi.

Bu durumu, ilginç münferit bir davranış olarak değerlendiren Spikins, neden hayatta kalmaları için önemli olduğunu anlamak, onlar için anlamının ne olduğunu öğrenmek için tedavi vakalarının tümünü incelemek istediklerini söyledi.

Bilim insanlarına göre bir kaç üyeden oluşan küçük klanlar halinde yaşayan Neandertallerden birinin kaybı tüm grubun varlığına zarar verebilirdi. Bu nedenle sağlığın her birey için hayati önemde olduğu belirtiliyor. Spikins, “Yaralanmaların yüksek derecede sıklığı ve tedavilerine bakarak, Neandertallerin yaşadıkları çevrede geçimlerini sağlayabilecek yeterlilikte yiyecek bulmak amacıyla yaralanmalara karşı hayatta kalabildiklerini gösterdik” dedi.

Spikins, “Yüksek derecedeki yaralanmalar ve bacak kırılması gibi ağır durumların tedavisi, başkalarının da tedaviye katılımını ve sadece acıyı hafifletmek için değil, sağlığını geri kazanabilecek ve gruba yeniden aktif bir şekilde katılabilecek şekilde hayatta kalmaları için kavga etmelerine yardımı gerekli kılıyor” diye konuştu.

O çağlarda çok daha riskli olan doğumlar için de aynı durumun geçerli olduğu belirtildi. Annenin ve doğacak çocuğun fiziksel bütünlüğünün korunması da topluluğun hayatta kalması için önem arz ediyordu. Bu şekilde sağlık tedavilerinin Neandertal insanının varlığını sürdürmesinde stratejik bir rol oynadığı vurgulanıyor. Buna rağmen Neandertal insanı yaklaşık 40 bin yıl önce yok oldular. Bilim insanları bu keşifler ardından şimdi de tedavi için hangi yöntemlerin kullanıldığını incelemek için araştırmayı sürdürecekler.