Neandertalleri manyetik kutup değişimleri mi yok etti?

İngiliz bilim insanları, bugüne kadar yok oluşlarına dair farklı teorilerin üretildiği Neandertallerin manyetik kutuplardaki ani değişimler sonucu yok olduklarını savunuyor.

Günümüz insanı Homo Sapiens’in yayılmasıyla birlikte veya iklim şartlarına ayak uyduramadıkları için soylarının tükendiği varsayılan Neandertal insanına dair yeni bir teori daha ortaya atıldı.

New South Wales Üniversitesi’nden bilim insanlarının yaptığı ve farklı üniversitelerden uzmanların da katıldığı araştırmanın sonuçları Science dergisinde yayınlandı. Araştırmaya dair bir değerlendirme çalışması da The Conversation’da yayınlandı.

MANYETİK KUTUPLARDAKİ DEĞİŞİM: ULTRAVİOLE IŞINLAR ARTTI

Bilim insanlarına göre, günümüzden 28 bin ila 40 bin yıl kadar önce yok oldukları düşünülen Neandertal türü, Kuzey ve Güney’de bulunan dünyanın manyetik kutuplarının ani değiştirmesi sonucu oluşan değişimlere ayak uyduramayarak yok oldular. Buna göre, yaklaşık 42 bin yıl önce dünya manyetik kutuplarında gerçekleşen ani ters dönem sonrasında hem birçok hayvan türü hem de Neandertaller tümüyle tükendi.

Dünyanın manyetik alanının uzaydan gelen zararlı radyasyonu engelleyen bir örtü işlevi gördüğüne dikkat çekilen araştırmada, manyetik kutupların yer değiştirdiği dönemlerde bu koruyuculuğun düştüğüne vurgu yapıldı. Bunun sonucunda ise uzaydan dünyaya doğru ultraviole ışınların arttığı ve bu durumun Neandertalleri etkilediği savunuluyor.

BİRÇOK İKLİMSEL DEĞİŞİMİ BERABERİNDE GETİRDİ

Araştırmacıların ‘Laschamps Olayı’ adı verdikleri bu fenomen sonrasında dünyada ani iklim değişiklikleri meydana geldi. Buna kanıt olarak ise, Yeni Zelanda’daki kauri ağaçları üzerinde yapılan radyo karbon araştırmaları gösteriliyor. Ağaçların yanı sıra buz ve göllerin çekirdeklerinde yapılan incelemelere de dayandırılan araştırmada, Laschamps Olayı neticesinde Avustralya’nın çölleşmesi, tropikal yağmur kuşağının etkilenmesi ve Kuzey Amerika’da buz tabakalarının büyümesi gibi sonuçların ortaya çıktığı ifade ediliyor.

HOMO SAPIENS KENDİSİNİ KORUMAYI BAŞARDI

Araştırmacılar, Neandertallerin Homo Sapiens’e oranla fiziki olarak daha güçlü olmalarına rağmen kendilerini koruma noktasında zekâ olarak daha düşük bir düzeyde olduklarına işaret ediyorlar. Araştırmada bunun da Laschamps dönemindeki iklimsel değişikliklere ayak uydurmaları konusunda Neandertal insanının geride kaldığını ve sonunun geldiğini düşünüyor. Aynı dönemde günümüz insanı Homo Sapiens’in ise mağaralara sığınarak var olmayı başardığı da iddialar arasında.